ΚΕΝΤΡΟ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ

.....................ΠΟΡΕΙΑ.......................


•ΚΑΤΑΤΑΚΤΗΡΙΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ •ΟΛΙΓΟΜΕΛΗ ΤΜΗΜΑΤΑ

•ΠΑΡΟΧΗ ΣΗΜΕΙΩΣΕΩΝ •ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ

•ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΣΧΟΛΕΣ ΚΑΙ ΤΑ ΤΜΗΜΑΤΑ
Υποστήριξη εργασιών ΕΑΠ και σημειώσεις σε ενα πακέτο!
Ζητήστε το ΤΩΡΑ!!
www.oasep.gr Εξειδικευμένο κέντρο ΠΟΡΕΙΑ www.oeap.gr

Διδακτικοί στόχοι κατά B. Bloom

Το 1956 ο Bloom και οι συνεργάτες του πρότειναν την πρώτη και ευρύτατα γνωστή και αποδεκτή ταξινομία εκπαιδευτικών στόχων, σύμφωνα με την οποία οι εκπαιδευτικοί στόχοι διακρίνονται σε τρεις μεγάλες περιοχές, τη γνωστική περιοχή, στην οποία κατετάγησαν οι στόχοι που σχετίζονται με την απόκτηση της γνώσης και την ανάπτυξη των διανοητικών δεξιοτήτων και ικανοτήτων, ... τη συναισθηματική περιοχή, στην οποία περιέλαβαν τους στόχους που αναφέρονται σε συναισθήματα, στάσεις, πίστεις και αξίες και την ψυχοκινητική περιοχή, στην οποία ενέταξαν τους στόχους εκείνους που αποβλέπουν στην ανάπτυξη φυσικών δεξιοτήτων, δηλαδή στην εκτέλεση και το συντονισμό των διαφόρων κινήσεων του σώματος.

Συγκεκριμένα στην γνωστική περιοχή ανήκουν η γνώση σαν απομνημόνευση με ανάκληση ή αναγνώριση μιας ιδέας ή ενός φαινομένου για το οποίο ο μαθητής απέκτησε εμπειρία στο σχολείο. Η γνώση, εκτός από την απομνημόνευση, απαιτεί και διαδικασίες συσχέτισης και επεξεργασίας. Η κατηγορία αυτή περιλαμβάνει γνώση ορολογίας, ταξινομήσεις, κριτήρια, μεθοδολογία, αρχές, θεωρίες. Η κατανόηση είναι η δυνατότητα του μαθητή να αναδιοργανώνει, να τακτοποιεί κατά άλλο τρόπο και να ερμηνεύει κριτικά τα δεδομένα. Αντιπροσωπεύει ένα υψηλότερο επίπεδο γνώσης. Όταν ο μαθητής έχει κατανοήσει αυτό που διάβασε, είναι σε θέση να δώσει μια περίληψη, να απαντήσει σε ερωτήσεις που βασίζονται σ' αυτό. Αν του δοθεί μια γραφική παράσταση, μπορεί να βγάλει συμπεράσματα. Είναι σε θέση να διερευνήσει ένα μαθηματικό τύπο, να εκτιμήσει τον αριθμό των δεδομένων που απαιτούνται για τη λύση συγκεκριμένου προβλήματος ή να εκτιμήσει ότι δεν υπάρχουν αρκετά στοιχεία για τη λύση του. Παραδείγματα που ελέγχουν την κατανόηση είναι: Πόσο θα μεταβληθεί η δύναμη που ασκείται μεταξύ δύο φορτισμένων σωματιδίων αν διπλασιαστεί η απόσταση στην οποία βρίσκονται; Πώς δικαιολογείται ότι μια μικρή βελόνα, αν τοποθετηθεί οριζόντια στην επιφάνεια του νερού, είναι δυνατόν να επιπλεύσει; Πώς ερμηνεύεται η μίτωση; Στην εφαρμογή τα παιδιά πρέπει όχι απλώς να κατανοούν, όπως προηγουμένως, αλλά και να εφαρμόζουν νόμους και θεωρίες για να λύνουν πρακτικά και συγκεκριμένα προβλήματα, να φτιάχνουν χάρτες και διαγράμματα και να εφαρμόζουν σωστά μεθόδους και διαδικασίες. Γενικά η λέξη «εφαρμόζουν» αναφέρεται στην ικανότητα να χρησιμοποιούν αποκτημένες γνώσεις σε νέες συγκεκριμένες καταστάσεις. Η μάθηση εδώ απαιτεί υψηλότερο επίπεδο ικανότητας από αυτό που αναφέρθηκε προηγουμένως στην κατανόηση. Παραδείγματα ερωτήσεων εφαρμογής: Πώς υπολογίζεται η γραμμική ταχύτητα ενός δορυφόρου, όταν είναι γνωστό το ύψος στο οποίο περιστρέφεται γύρω από τη γη, καθώς επίσης και η επιτάχυνση της βαρύτητας στο ύψος αυτό; Πώς με τη βοήθεια της θερμότητας θα βγάλεις το σκέπασμα μιας φιάλης; Πώς θα παρατηρήσεις τα κύτταρα της γύρης στο μικροσκόπιο; Στην ανάλυση τα παιδιά μπορούν να ξεχωρίζουν τις υποθέσεις από τα συμπεράσματα. Δηλαδή, μπορούν να αναλύσουν την οργανική δομή ενός έργου τέχνης, ενός μουσικού κομματιού, ενός λογοτεχνήματος, ενός προβλήματος. Συνεπώς ανάλυση είναι η ικανότητα του παιδιού να κομματιάζει ένα έργο στα μέρη που το αποτελούν ώστε η δομή του να γίνει κατανοητή. Έτσι, για να λύσει ένα πρόβλημα μπορεί να το αναλύσει σε μικρότερα προβλήματα των οποίων βρίσκει εύκολα τη λύση. Η μάθηση αντιπροσωπεύει ένα υψηλότερο διανοητικό επίπεδο από εκείνο της κατανόησης και εφαρμογής. Παραδείγματα ερωτήσεων με τα οποία ελέγχονται οι αναλυτικές ικανότητες του μαθητή: Μπορείς να βρεις αναλογίες μεταξύ της αντίστασης ενός αγωγού και της χωρητικότητας ενός πυκνωτή; Πώς θα ερευνήσουμε αν ο σίδηρος και ο χαλκός έχουν παρόμοιες χημικές ιδιότητες; Τι κοινά έχουν μεταξύ τους αυτά τα ζώα (π.χ. ο λαγός και ο σκύλος); Οι αντικειμενικοί στόχοι που περιλαμβάνονται στην κατηγορία της σύνθεσης είναι η ικανότητα του μαθητή να γράψει με καλά οργανωμένο τρόπο, να δώσει μια καλή ομιλία, να γράψει μια δημιουργική εργασία, να σχεδιάσει ένα πείραμα για να επαληθεύσει μια υπόθεση, να χρησιμοποιήσει γνώσεις από διάφορες περιοχές για να λύσει ένα πρόβλημα κτλ. Δηλαδή η σύνθεση αναφέρεται στην ικανότητα του μαθητή να τοποθετεί τα διάφορα μέρη μαζί για να φτιάχνει ένα καινούριο σύνολο. Για αυτήν απαιτείται φαντασία, πρωτοτυπία και δημιουργική ικανότητα. Η μάθηση εδώ χαρακτηρίζεται από δημιουργική συμπεριφορά και φέρνει τη σφραγίδα της προσωπικότητας του μαθητή. Παραδείγματα: Τι υποθέσεις κάνεις γι' αυτό το πρόβλημα; Μελέτησε ένα δικό σου τρόπο παρασκευής οινοπνεύματος. Πρότεινε ένα μοντέλο που να εξηγεί ικανοποιητικά τη μεταβίβαση των κληρονομικών ιδιοτήτων. Αξιολόγηση είναι η ικανότητα να κρίνει τη λογική συνοχή ενός γραπτού δοκιμίου, την αξία ενός έργου τέχνης χρησιμοποιώντας αντικειμενικά ή υποκειμενικά κριτήρια. Συνεπώς η αξιολόγηση σχετίζεται με την ικανότητα να κρίνει την αξία του υλικού που χρησιμοποιείται για ένα συγκεκριμένο σκοπό. Αυτό το υλικό είναι δυνατόν να είναι τα συμπεράσματα της έρευνας, θεωρίες, δηλώσεις κτλ.

Στην συναισθηματική περιοχή ο Bloom περιέλαβε στόχους που αναφέρονται στο συναίσθημα (αποδοχή, αντίδραση, αξία, οργάνωση και χαρακτηρισμός). Συγκεκριμένα, η αποδοχή η οποία περιλαμβάνει, την ενημέρωση, την επιθυμία για την αποδοχή και την ελεγχόμενη ή επιλεκτική προσοχή, η  αντίδραση η οποία αφορά στην ενεργό αντίδραση και συμμετοχή και περιλαμβάνει τη συγκατάθεση στην αντίδραση, την προθυμία για αντίδραση και την ικανοποίηση από την αντίδραση. Επίσης η αξία αφορά στη συσχέτιση μιας αξίας με ένα συγκεκριμένο αντικείμενο, ένα φαινόμενο ή μια συμπεριφορά, και περιλαμβάνει  την αποδοχή μιας αξίας, την προτίμηση για μια αξία και τη δέσμευση ή πίστη σε ένα σύνολο αξιών. Στο επίπεδο της οργάνωσης περιλαμβάνονται η σύλληψη της έννοιας μιας αξίας και η οργάνωση ενός συστήματος αξιών. Τέλος, ο χαρακτηρισμός περιλαμβάνει την οργάνωση των αξιών σε μια ολοκληρωμένη φιλοσοφία ζωής και τη συνέπεια προς τις αξίες που αποδέχεται.

Στην ψυχοκινητική περιοχή με βάση τη μεθοδολογία της ομάδας του Bloom, έγιναν διάφορες προσπάθειες για τη σύνταξη μιας ταξινομίας εκπαιδευτικών στόχων με γενική αποδοχή και ισχύ και για την ψυχοκινητική περιοχή, οι οποίες όμως δεν κατέληξαν σε απόλυτα θετικά  αποτελέσματα. Στη συνέχεια, ακολούθησαν προσπάθειες για τη σύνταξη ταξινομιών ψυχοκινητικών στόχων για επιμέρους μαθήματα, όπως τα μαθήματα της αισθητικής και της φυσικής αγωγής, με κριτήριο το βαθμό του συντονισμού των κινήσεων.

Συμπερασματικά οι στόχοι στην Εκπαιδευτική Πράξη κατά Bloom είναι  η μερικότερη έκφραση των γενικών και ειδικών σκοπών της εκπαίδευσης, η οριοθέτηση του τι πρέπει να γίνει μέσα στην τάξη, σε κάθε μάθημα και ο προσανατολισμός σε σταθερή βάση και υπηρέτηση των εκπαιδευτικών σκοπών. Είναι προτάσεις που προσδιορίζουν με ακρίβεια και σαφήνεια το «τι » οι μαθητές θα είναι ικανοί να κάνουν ως αποτέλεσμα μιας διδασκαλίας.

 

Κωνσταντίνα Πλευριά

Καθηγήτρια Κοινωνικής Θεολογίας.

 
Εκδόσεις
Banner

Εκδόσεις Σιγαρέτα - Εκδόσεις και Περιοδικό Οδός Πανός

Εκπαιδευτικά Θέματα
Το «διαβατήριο» για καλές σπουδές και εργασία

Με καινοτόμα προγράμματα και υψηλής ποιότητας εκπαίδευση, τα ιδιωτικά σχολεία βοηθούν τους μαθητές να διεκδικήσουν με αξιώσεις θέσεις στην ανώτερη εκπαίδευση και στον επαγγελματικό στίβο

Read more...
 
Το Τμήμα Μηχανικών Τεχνολογίας Πετρελαίου και Φυσικού Αερίου

«Ξενάγηση» στο μοναδικό τμήμα που ασχολείται με όλο το φάσμα των υδρογονανθράκων, από την έρευνα,

Read more...
 
Διαλέξεις στο Διαδίκτυο από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών

Θα φιλοξενούνται στην ιστοσελίδα του Ιδρύματος

Read more...
 
Μελέτες, διακοσμήσεις

Αρχιτεκτονικές μελέτες

Εκδόσεις αδειών,αναπαλαιώσεις, ανακαινίσεις,διαμορφώσεις εσωτερικών και εξωτερικών χώρων, διακοσμήσεις,δώστε αξία στο ακίνητό σας

Τηλ: 210 8962996

κιν: 6944724597

Banner
Αγορά εργασίας

To OEAP.GR αναζητεί για συνεργασία πτυχιούχους Αγγλικής με μεταπτυχιακό ή διδακτορικό

Στείλτε μας το βιογραφικό σας  στο e-mail hr@oasep.gr
προσθέτωντας στον τίτλο "ΑΓΓΛ-ΕΚΠ-2012".
Μουσείο Ακρόπολης
Banner
Fuehrungen durch das Neue Akropolismuseum
Guided Tour of the Acropolis Museum
Villa Myrevis Studios
Studios και ενοικιαζόμενα δωμάτια
στο Πλωμάρι της Λέσβου.
Απολαύστε τις διακοπές σας στην
πανέμορφη παραλία του Αγίου Ισιδώρου
σε καταπληκτικά φτηνές τιμές.
Εκπαίδευση και κοινωνία
Δωρεάν φρούτα στα σχολεία

Δωρεάν φρούτα στα σχολεία

Ξεκινά από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων η υλοποίηση του προγράμματος της δωρεάν διανομής φρούτων και της φρουτοσαλάτας στα σχολεία της Αττικής και της Θεσσαλονίκης,

Read more...
 
Ερχεται το «Ψηφιακό Σχολείο»

Ερχεται το «Ψηφιακό Σχολείο»

Στην ψηφιακή εποχή μπαίνουν από τον Σεπτέμβρη τα σχολεία της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης,

Read more...
 
Μάθημα οικονομίας από δημόσιο φορέα

Σε 8.000 σχολεία της επικράτειας και σε άλλα 300 του εξωτερικού στέλνει κάθε χρόνο βιβλία ο Διόφαντος

Τι μπορεί να γίνει όταν ο δημόσιος τομέας είναι σύγχρονος, αποτελεσματικός και περιφρουρεί τους δημόσιους πόρους δουλεύοντας ορθολογικά;

Read more...
 
Εκδηλώσεις – Εκθέσεις – Φεστιβάλ
Filme 2014 στο Θέατρο Κολοσσαίον
Filme 2014 στο Θέατρο Κολοσσαίον

Για τρίτη συνεχόμενη χρονιά διοργανώνεται το Φεστιβάλ ταινιών μικρού μήκους Filme 2014, από τις 8 εώς τις 11 Μαΐου στο Θέατρο Κολοσσαίον στη Θεσσαλονίκη.

Read more...
 
ALL I'S της ομάδας χορού Soyuz στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης
ALL I'S της ομάδας χορού Soyuz στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης

Το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης παρουσιάζει την ομάδα χορού Soyuz και την παράσταση ALL I'S, για δύο εμφανίσεις στις 14 και 15 Μαϊου 2014.

Read more...
 
Ελλάδα – Κύπρος, μια μουσική συνάντηση στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Ελλάδα – Κύπρος, μια μουσική συνάντηση στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών φιλοξενεί την Κατερίνα Μηνά και την Έλενα Μουζάλα σε μία μουσική συνάντηση που φέρνει την Ελλάδα και την Κύπρο ακόμα πιο κοντά.

Read more...
 
Γνώμες για τα εκκλησιαστικά
Τί εορτάζουμε κάθε ημέρα της Μ. Εβδομάδας

Τί εορτάζουμε κάθε ημέρα της Μ. Εβδομάδας

Τι είναι Μεγάλη Εβδομάδα;

Read more...
 
Γέροντας Παϊσιος: γιατί είναι σημαντική η ευχή της μάνας;

γιατί είναι σημαντική η ευχή της μάνας

«Μου είπε ένας Γέροντας πως κι εσύ θα παραδώσης ψυχή»…

Read more...
 
Πώς βλέπει την Β’ Βατικάνειο Σύνοδο και τη “νέα εποχή” του Παπισμού ένας πρώην Παπικός

Β' Βατικάνειο Σύνοδο και τη νέα εποχή του Παπισμού ένας πρώην Παπικός

Ὁ Ἱερομόναχος π. Ἀμβρόσιος Γιάνγκ (Hieromonk Fr. Ambrose Young, 1943- ), γεννηθείς καί ἀνατραφείς στόν Παπισμό,

Read more...